I træningsforløbet bliver alle opfordret til at mærke efter, hvornår der opstår åndehuller af ro under arbejdet eller derhjemme. Det er en af måderne, som effekterne af at træne mindfulness og compassion viser sig på. Her er et eksempel på, hvordan det er muligt at opdage sin egen tendens til at stresse og ved at opdage det, blive i stand til at meditere og give den ro videre til andre.

“Jeg havde en patient med smerter og uro i spabad. Hun havde været i badet længe, hårvask, massage mm var overstået, men hun ville gerne blive, hun slappede af med lukkede øjne. Klokken nærmede sig frokost, og min hjerne gik i handlings”mode”, jeg var i fuld gang med at planlægge mine arbejdsopgaver, for at nå dem. Jeg kunne selv føle, at jeg skabte uro i rummet, det var ikke rart. Jeg satte mig godt til rette ved badekarret, lukkede mine øjne og lavede en åndedrætsmeditation. Efterfølgende takkede patienten mig, for den ro jeg havde givet til hende.”